fredag den 2. december 2016

At æde sine ord


Det er ikke mange uger siden, jeg skrev et indlæg om nethandel. Mest med fokus på dagligvare indkøb, for det kunne jeg slet ikke forestille mig, at begynde på.
Forleden dag måtte jeg så æde mine ord, og faktisk er det super fedt når man lige får rystet sine holdninger, for så kan man jo risikerer at lære noget nyt.
Jeg så frem til to fotodage på min næste kogebog. 

Rustik ærtesuppe fra min næste kogebog, Foto: Winnie Methmann

I alt skulle jeg lave 24-25 retter og normalt ville jeg selv insisterer på, at købe det der skulle bruges i butikkerne. Men grundet et meget presset uge-program, hvor jeg skulle have arbejde, privatliv og rejseaktiviteter, til at gå op i en højere enhed. Var der kun én vej frem. Nethandel.
Så jeg bed i det sure æble, og gik i gang. Først virkede det lidt besværligt, lige indtil jeg fandt ud af at taste hver enkelt råvare ind i søgefeltet, og så bredte der sig en vifte af muligheder ud, foran mig på computeren. Jeg kunne vælge og vrage mellem flere mærker, at stort set alt det jeg manglede. Bænket med varm kaffe og morgenmad, blev det til 95 forskellige varer. Det tog vel en god halv times tid at bestille.
99% af dem kunne jeg få økologisk, og oven i hatten kunne jeg vælge kød fra små producenter, noget som et normalt supermarked sjældent kan præstere. Der udover kunne jeg også få grøntsager fra andre små producenter, som jeg altid gerne har villet smage, og støtte. Jeg slap for fyldte indkøbsvogne, for bærepose, og for at løfte læssevis af varer ud og ind af biler.
Jeg bestilte varerne til at komme mandag morgen ml. 9-10. De var her kl. 09.10, i kølekasser, bragt af en frisk og venlig ung mand.
Krydderurterne var vanvittig friske, de have ikke stået henne i en butik og mistet pusten. Alle grøntsagerne var i topform. Peberfrugterne måske knapt så skarpe som de kan være i skind og chrunch-hed og tomaterne, som jeg egentlig havde bestilt som blommetomater på stilk, kom som lidt for store, uden stilk, men dog øko.
Filodej kunne jeg ikke bestille, og heller ikke lammeskank, de friske fisk og skaldyr jeg skulle bruge. Men ellers var det hele der.
Om jeg gør det igen?
Det kan du eddermame tro. Det gør ens liv så meget lettere, når man er ude i de store bestillinger. 

Så jeg klapper bare i, og æder mine ord.

2 kommentarer:

  1. Haha ;) Det er lidt sjovt når man "bliver omvendt" på denne måde, trods indædt før-modstand pga manglende viden/erfaring :D
    Hvor har du handlet, jeg er kun internet-fødevare-indkøber på økofrugt/grønt hvor det kommer som ugekasser uden min indflydelse på indholdet, så leder efter flere muligheder til at surfe gennem internet-supermarkedet med alle de andre ting. Kender et par af de større netbutikker men info søges.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er faktisk rigtig dejligt at blive klogere;) Lidt ligesom når man møder folk man ikke kan lide, og pludselig er de ens bedste venner. Det er sket et par gange;) Det var sådan set bare hos nemlig.com, ville bare ikke nævne det i teksten, for ikke at lave det til et reklame indslag for dem. Tænker at mange af deres frugt og grønt varer er så friske, fordi de står under optimale forhold indtil de skal transporteres, og altså ikke i en varm butik. Jeg er fan;) God weekend fra Anne

      Slet